Je staat er gelukkig nooit alleen voor. Je benut alle kennis en ervaring van je collega’s om de school en de kinderen steeds beter te laten worden. Je teamleden zijn mede-eigenaar van de school; dat is onze overtuiging. Denk aan expertgroepen van leerkrachten op onderwijsinhoud, maar ook medeverantwoordelijkheid voor het jaarplan of de begroting. Het mooie aan je rol als directeur is mensen in je team écht zien: wie ben je, waar ben je goed in? Wat wil je doen en leren? En wat heb je daarvoor nodig?
Als directeur bij de Laurentius Stichting kun je ook rekenen op steun van het bestuur. Alle directeuren bij de stichting zijn het erover eens: de bestuurders staan dichtbij, zijn makkelijk benaderbaar en geven je de ruimte. Je krijgt veel vrijheid om de koers van jouw school te bepalen en op jouw manier te leiden. Je regelt je zaken met je team en de MR. Het bestuur staat achter je, denkt mee en geeft de ondersteuning die je nodig hebt.
Daarnaast kun je rekenen op ontzorging door het stafbureau – een voordeel van het werken bij een grote stichting. Je vindt hier allerlei expertise, bijvoorbeeld op het gebied van HR, ICT, huisvesting en administratie. Bovendien zijn er je collega-directeuren van andere scholen, waar je kennis en ervaring haalt, bij wie je ‘toetst en leert’. Je komt elkaar tegen op de directeuren-overleggen en zoekt elkaar op om te sparren en te spuien. Tenslotte: jezelf blijven ontwikkelen, bijvoorbeeld door intervisie, trainingen en opleidingen, dat geldt ook voor jou.
Overweeg je bij de Laurentius Stichting te werken als schooldirecteur? Kijk dan goed welke opdracht de school heeft en of die bij je past. Loop een paar dagen mee met een schooldirecteur op een Laurentius school. Je bent van harte welkom!
Je verwelkomt je collega’s, de kinderen en ouders op school. Observeert bij leerkrachten in de klas en geeft feedback. Voert leuke en minder leuke gesprekken met ouders. Overlegt met collega-directeuren. Regelt vervangers. Overlegt met je team over de koers van de school. Maakt begrotingen en houdt vinger aan de pols. Onderhoudt contact met allerlei externe organisaties. En misschien ga je soms zelf even voor een groep staan. Dit is natuurlijk lang niet alles. Geen dag is hetzelfde en er zijn dagen die anders lopen dan je zelf plande. Als alles wat we doen en laten maar bijdraagt aan ons gezamenlijke doel: de kinderen worden er beter van.